 
			Тренінг для батьків«Разом проти булінгу»
Мета: ознайомити батьків з поняттям, формами та структурою булінгу; виробити систему дій з метою профілактики та запобігання жорстокого поводження з дітьми; усвідомлення відповідальності за виховання дітей щодо жорсткого ставлення до оточуючого світу; розвивати вміння пошуку шляхів виходу із складної ситуації; формувати навички відповідальної та безпечної поведінки; створення доброзичливої атмосфери у ході тренінгу.
Підготувала та провела: практичний психолог закладу Дар’я Бражник та вихователь Ольга Артеменко
 
			З метою виховання у дітей доброти, щедрості, почуття власної гідності, поваги до самого себе і до людей, які оточують, в рамках заходів протидії булінгу в ДНЗ №21 практичним психологом проведено заняття “Різнокольорова квітка прав”.
Тиждень протидії булінгу в закладі освіти
План проведення
| День тижня | Робота з дітьми | Робота з батьками | Робота з кадрами | 
| Понеділок | Відео “Про булінг для найменших” |  | Пам’ятка “Порядок реагування на випадок булінгу в ДНЗ” | 
| Вівторок |  | Консультація ” П’ять шляхів до серця дитини” |  | 
| Середа | Заняття для дітей старшого дошкільного віку “Секрети дружби” |  | Ознайомлення педагогів з матеріалами про різні види насильства | 
| Четвер |  | “Пам’ятка протидії булінгу” |  | 
| П’ятниця | Ігри на подолання агресії дітей дошкільного віку |  |  | 
План
заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в ДНЗ №21 «Оленка» на 2024-2025 навчальний рік
| № з/п | Зміст | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні | 
| 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10. | І. Інформаційно-профілактичні заходиОзнайомлення та вивчення законодавчих актів, нормативно-правової бази щодо запобігання та протидії булінгу (цькування)Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборахКруглий стіл «Безпечний дитсадок. Маркери булінгу»Педагогічна рада (проблемна) «Булінг в ЗДО – міф чи реальність»Проблемний семінар «Профілактика жорстокого поводження з дітьми в дошкільному закладі»Групове консультування «Сприяння розвитку соціальних навичок у педагогів в запобіганні та протидії булінгу(цькуванню)»Тематичний тиждень «Стоп – булінг!»Тренінг для батьків«Насильство в сім’ї- не злочин? Ламаємо стереотипи»Інноваційні форми роботи з питань попередження та протидії булінгу | Працівники ДНЗ, батьки вихованцівБатькиПедагогиПедагогиПедагогиПедагогиВихователі, батьки, дітиБатькиПедагоги | ПостійноСічень2025Листопад 2025Лютий 2025Жовтень 2024Жовтень 2024Листопад 2024Лютий 2025Впродовжроку | ЗавідувачПедагогиВихователь-методистЗавідувач, вихователь-методистВихователь-методистПрактичний психологВихователі вікових групПрактичний психологВихователь-методистПрактичний психолог | 
| 1.2.3.4.5.6. | ІІ. Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освітиСтворення безпечного освітнього простору, позитивного мікроклімату та толерантності в міжособистісній взаємодії під час спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності.Перегляд пізнавальних відео-, мультфільмів «Гидке каченя», «Золотий ключик», «Жив собі чорний кіт», «Уроки тітоньки Сови»Перегляд лялькової вистави «Святий добрий Миколай»Читання літературних творів, обговорення проблемних ситуацій, дидактичні ігриВиготовлення книжок-картинок тематичного змісту з протидії булінгуВиставка малюнків «Разом з друзями» | Діти всіх вікових групДіти всіх вікових групДіти дошкільних групДіти всіх групДіти всіх вікових групДіти старших груп | Впродовж рокуВпродовж рокуГрудень 2024Впродовж рокуЛютий 2025Квітень- Травень 2025 | ПедагогиПедагогиАртисти дитячого театруПедагогиПедагогиПедагоги старших груп | 
| 1.2.3.4.5. | ІІІ. Співпраця з батькамиОнлайн-консультації для батьків (вайбер, сайт ДНЗ, сторінка закладу у фейсбук).Акція «16 днів проти насилля»Анкетування: «Булінг та його прояви в дитсадку», «Проблеми насилля в сім’ї»Тренінг «Дитячі страхи: запобігаємо та долаємо»Методичні рекомендації, пам’ятки «Батькам про права дитини», «Психологічна атмосфера в сім’ї», «П’ять шляхів до серця дитини» | Батьки вихованцівБатькиБатькиБатькиБатьки вихованців вікових груп | Впродовж рокуЛистопад 2024Грудень 2024Березень 2025Впродовж року | ПедагогиУчасники освітнього процесуПрактичний психологПрактичний психологПедагоги | 
ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо: педагог або помічник вихователя: – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки – глузує із зовнішнього вигляду дитини – образливо висловлюється про дитину чи її батьків – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки або члени сім’ї: – б’ють та ображають дитину вдома – принижують дитину у присутності інших дітей – проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини – ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку). Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина: вдома: – не хоче одягатися вранці – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка – просить батьків забрати її із дитячого садка раніше – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі – грає наодинці в парку в дитячому садку: – не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо – усамітнюється при будь-якій нагоді – часто губить свої іграшки або речі – бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі – не має друзів у групі.
Лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 № 1/9-80 та наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» .
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE34394.html
Алгоритм дій дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»
(ясла-садок) комбінованого типу Смілянської міської ради
- Якщо педагог, інші працівники, батьки чи учасники освітнього процесу стали свідками, то вони мають повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась жертва булінгу чи ні.
- Після отримання звернення дитини, відповідна особа інформує керівника закладу освіти у письмовій формі (заява) про випадок булінгу.
- Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставини булінгу. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
- До складу комісії входять: педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера» (за згодою), керівник закладу та інші заінтересовані особи.
- У разі якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.
- За будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
ЗРАЗОК
Заяви від батьків дитини (або особи, що їх замінює), або педагога, який став об’єктом булінгу (цькування) з боку іншої особи
Голові Комісії з розгляду
питань булінгу (цькування)
Завідувачу ДНЗ №21
Опара Г.І.
_______________________
(ПІБ)
Домашня адреса_________
_______________________
_______________________
м.т.____________________
Заява
Я, ____________________, повідомляю про випадок, що стався з моєю дитиною, вихованцем (вихованкою) групи №___ або зі мною (назва посади).
Детальний опис ситуації (зокрема: що відбулося, як часто вона трапляється та настільки довго триває): ________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прошу провести розслідування ситуації, що склалася.
Дата Підпис
| 
 | 
Тиждень протидії булінгу в закладі освіти
План проведення
| День тижня | Робота з дітьми | Робота з батьками | Робота з кадрами | 
| Понеділок | Відео “Про булінг для найменших” |  | Пам’ятка “Порядок реагування на випадок булінгу в ДНЗ” | 
| Вівторок |  | Консультація ” П’ять шляхів до серця дитини” |  | 
| Середа | Заняття для дітей старшого дошкільного віку “Секрети дружби” |  | Ознайомлення педагогів з матеріалами про різні види насильства | 
| Четвер |  | “Пам’ятка протидії булінгу” |  | 
| П’ятниця | Ігри на подолання агресії дітей дошкільного віку |  |  | 
ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо: педагог або помічник вихователя: – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки – глузує із зовнішнього вигляду дитини – образливо висловлюється про дитину чи її батьків – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки або члени сім’ї: – б’ють та ображають дитину вдома – принижують дитину у присутності інших дітей – проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини – ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку). Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина: вдома: – не хоче одягатися вранці – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка – просить батьків забрати її із дитячого садка раніше – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі – грає наодинці в парку в дитячому садку: – не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо – усамітнюється при будь-якій нагоді – часто губить свої іграшки або речі – бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі – не має друзів у групі.
Лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 № 1/9-80 та наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» .
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE34394.html
Алгоритм дій дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»
(ясла-садок) комбінованого типу Смілянської міської ради
- Якщо педагог, інші працівники, батьки чи учасники освітнього процесу стали свідками, то вони мають повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась жертва булінгу чи ні.
- Після отримання звернення дитини, відповідна особа інформує керівника закладу освіти у письмовій формі (заява) про випадок булінгу.
- Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставини булінгу. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
- До складу комісії входять: педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера» (за згодою), керівник закладу та інші заінтересовані особи.
- У разі якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.
- За будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
ЗРАЗОК
Заяви від батьків дитини (або особи, що їх замінює), або педагога, який став об’єктом булінгу (цькування) з боку іншої особи
Голові Комісії з розгляду
питань булінгу (цькування)
Завідувачу ДНЗ №21
Опара Г.І.
_______________________
(ПІБ)
Домашня адреса_________
_______________________
_______________________
м.т.____________________
Заява
Я, ____________________, повідомляю про випадок, що стався з моєю дитиною, вихованцем (вихованкою) групи №___ або зі мною (назва посади).
Детальний опис ситуації (зокрема: що відбулося, як часто вона трапляється та настільки довго триває): ________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прошу провести розслідування ситуації, що склалася.
Дата Підпис
| 
 | 
План
заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в ДНЗ №21 «Оленка» на 2024-2025 навчальний рік
| № з/п | Зміст | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні | 
| 
 
 
 1. 
 
 
 
 2. 
 
 
 3. 
 
 
 4. 
 
 5. 
 
 
 
 6. 
 
 
 
 
 
 7. 
 
 
 8. 
 
 9. 
 
 
 10. | І. Інформаційно-профілактичні заходи 
 Ознайомлення та вивчення законодавчих актів, нормативно-правової бази щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) 
 Обговорення питання протидії булінгу на батьківських зборах 
 
 Круглий стіл «Безпечний дитсадок. Маркери булінгу» 
 Педагогічна рада (проблемна) «Булінг в ЗДО – міф чи реальність» 
 Проблемний семінар «Профілактика жорстокого поводження з дітьми в дошкільному закладі» 
 Групове консультування «Сприяння розвитку соціальних навичок у педагогів в запобіганні та протидії булінгу(цькуванню)» 
 
 Тематичний тиждень «Стоп – булінг!» 
 
 Тренінг для батьків «Насильство в сім’ї- не злочин? Ламаємо стереотипи» 
 Інноваційні форми роботи з питань попередження та протидії булінгу 
 | 
 
 
 Працівники ДНЗ, батьки вихованців 
 Батьки 
 
 
 Педагоги 
 
 
 Педагоги 
 
 Педагоги 
 
 
 
 
 Педагоги 
 
 
 
 Вихователі, батьки, діти 
 Батьки 
 
 
 
 Педагоги | 
 
 
 Постійно 
 
 
 
 Січень 2025 
 
 Листопад 2025 
 
 Лютий 2025 
 Жовтень 2024 
 
 
 
 Жовтень 2024 
 
 Листопад 2024 
 
 
 Лютий 2025 
 
 Впродовж року 
 | 
 
 
 Завідувач 
 
 
 
 Педагоги 
 
 
 Вихователь-методист 
 Завідувач, вихователь-методист 
 
 Вихователь-методист 
 
 
 Практичний психолог 
 
 
 
 Вихователі вікових груп 
 Практичний психолог 
 
 Вихователь-методист Практичний психолог 
 | 
| 
 
 
 
 1. 
 
 
 
 
 
 2. 
 
 
 
 
 3. 
 
 4. 
 
 
 5. 
 
 
 
 6. 
 
 
 | ІІ. Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти 
 Створення безпечного освітнього простору, позитивного мікроклімату та толерантності в міжособистісній взаємодії під час спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності. 
 Перегляд пізнавальних відео-, мультфільмів «Гидке каченя», «Золотий ключик», «Жив собі чорний кіт», «Уроки тітоньки Сови» 
 Перегляд лялькової вистави «Святий добрий Миколай» 
 Читання літературних творів, обговорення проблемних ситуацій, дидактичні ігри 
 Виготовлення книжок-картинок тематичного змісту з протидії булінгу 
 Виставка малюнків «Разом з друзями» | 
 
 
 
 Діти всіх вікових груп 
 
 
 
 Діти всіх вікових груп 
 
 Діти дошкільних груп 
 Діти всіх груп 
 Діти всіх вікових груп 
 
 Діти старших груп | 
 
 
 
 Впродовж року 
 
 
 
 
 Впродовж року 
 
 
 
 Грудень 2024 
 Впродовж року 
 Лютий 2025 
 
 Квітень- Травень 2025 | 
 
 
 
 Педагоги 
 
 
 
 
 
 Педагоги 
 
 
 
 Артисти дитячого театру 
 Педагоги 
 
 Педагоги 
 
 
 
 Педагоги старших груп | 
| 
 
 1. 
 
 
 
 2. 
 
 3. 
 
 4. 
 
 
 5. 
 
 | ІІІ. Співпраця з батьками 
 Онлайн-консультації для батьків (вайбер, сайт ДНЗ, сторінка закладу у фейсбук). 
 
 Акція «16 днів проти насилля» 
 
 Анкетування: «Булінг та його прояви в дитсадку», «Проблеми насилля в сім’ї» Тренінг «Дитячі страхи: запобігаємо та долаємо» 
 
 Методичні рекомендації, пам’ятки «Батькам про права дитини», «Психологічна атмосфера в сім’ї», «П’ять шляхів до серця дитини» | 
 
 Батьки вихованців 
 
 
 Батьки 
 
 Батьки 
 
 Батьки 
 
 
 Батьки вихованців вікових груп 
 | 
 
 Впродовж року 
 
 Листопад 2024 
 Грудень 2024 
 Березень 2025 
 
 
 Впродовж року | 
 
 
 Педагоги 
 
 Учасники освітнього процесу 
 Практичний психолог 
 Практичний психолог 
 
 Педагоги | 
Тиждень протидії булінгу в закладі освіти
План проведення
| День тижня | Робота з дітьми | Робота з батьками | Робота з кадрами | 
| Понеділок | Відео “Про булінг для найменших” |  | Пам’ятка “Порядок реагування на випадок булінгу в ДНЗ” | 
| Вівторок |  | Консультація ” П’ять шляхів до серця дитини” |  | 
| Середа | Заняття для дітей старшого дошкільного віку “Секрети дружби” |  | Ознайомлення педагогів з матеріалами про різні види насильства | 
| Четвер |  | “Пам’ятка протидії булінгу” |  | 
| П’ятниця | Ігри на подолання агресії дітей дошкільного віку |  |  | 
ПЛАН ЗАХОДІВ
щодо створення безпечного освітнього середовища
та протидії булінгу (цькуванню), насильству в 2023/2024 н.р.
| № | Заходи | Терміни виконання | Відповідальні | Примітка | |
| Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу | |||||
| 1. | Забезпечення неухильного виконання педагогічними працівниками закладу Конвенції ООН «Про права дитини», Закону України «Про охорону дитинства», законодавство України в галузі освіти в частині збереження фізичного, духовного, психічного здоров’я та поваги до людської гідності дитини. | Вересень, 2023-травень, 2024 | завідувач | 
 | |
| 2. | Розроблення алгоритму дій та схем евакуації учасників освітнього процесу | вересень 2023 | —–. | 
 | |
| 3. | Надання інформації батькам, педагогам, розгляд на засіданнях виробничих нарад, оновлення інформації на веб-сайті закладу з проблеми запобігання та протидію булінгу | Вересень,2023-травень, 2024 | завідувач, в-методист практичний психолог | 
 | |
| 4. | Періодичне інформування працівників ДНЗ (педагогічних, технічного персоналу, сестри медичної) про захист дітей від усіх форм насильства та експлуатації | Вересень,2023-травень, 2024 | Адміністрація ДНЗ | 
 | |
| 5. | Видати накази: – Підготовка наказу «Про створення безпечного освітнього середовища в ДНЗ, попередження та протидія булінгу у 2023/2024»; – «Про запобігання булінгу (цькування) у дошкільному навчальному закладі освіти»; – «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування) в закладі освіти» | 
 До 01.09.2023 
 
 
 
 До 03.09.2023 
 До 03.09.2023 | 
 
 завідувач 
 | 
 | |
| 6. | Створення безпечного освітнього простору, позитивного мікроклімату та толерантності в міжособистісній взаємодії під час спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності. | Вересень,2023-травень, 2024 | —, завідувач 
 Педагоги | 
 | |
| 7. | Створення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на веб-сайті дошкільного закладу. | Вересень, 2023 | Кошолап О.В., відповідальна за ведення сайту | 
 | |
| 8. | Підготовка методичних рекомендацій для педагогів: – з вивчення дитячого колективу; – з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей. | 
 
 Вересень, 2023 
 Грудень, 2023 | 
 
 Практичний психолог | 
 | |
| Діагностичний етап | 
 | ||||
| 1. | Створення бази інструментарію для діагностування рівня психоемоційної напруги, тривожності, агресивності в дитячому колективі. | Вересень, 2023- травень. 2024 | п/ психолог | 
 | |
| 2. | Розробити адаптаційні заходи для дошкільників з числа внутрішньо переміщених осіб з метою забезпечення їх психологічного здоров’я | Вересень 2023 | Практичний психолог | 
 | |
| 3. | Створення банку даних дітей «групи ризику» | До 30.10.2023 | п/ психолог | 
 | |
| 4. | Анкетування (опитування) батьків та педагогів з метою виявлення основних чинників, що негативно впливають на психологічний комфорт та безпеку у закладі. | До 31.12. | п/ психолог | 
 | |
| 5. | Спостереження за між особистісною поведінкою дітей. | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/ психолог , вихователі | 
 | |
| 6. | Методика вивчення динаміки самооцінка «Сходинки» | Грудень, 2023 | п/ психолог , вихователі старших груп | 
 | |
| 7. | Методика діагностики емоційно-вольової сфери (тривожність, імпульсивність, агресивність) | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/ психолог , вихователі груп 5-го та 6-го року життя | 
 | |
| 8. | Проективна методика вивчення психологічного мікроклімату «Я в дитячому садку» | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/ психолог , вихователі груп 5-го та 6-го року життя | 
 | |
| 9. | Моніторинг ефективності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в ДНЗ, виявлення проблем у сфері запобігання та протидії булінгу (цькуванню), вжиття заходів для їх вирішення. | 
 Травень. 2024 | Практичний психолог | 
 | |
| Робота з педагогічними та іншими працівниками дошкільного закладу | |||||
| 1. | Підготувати пам’ятку «Протидія булінгу в закладі освіти: хто що робить» | До 25.09.2023 | п/психолог | 
 | |
| 2. | Дотримання правил «Етичного кодексу закладу» усіма учасниками освітнього процесу | протягом року | Усі учасники освітнього процесу | 
 | |
| 3. | Підготовка та ознайомлення педагогів ДНЗ з матеріалами про види, ознаки (індикатори) різних форм насильства та жорстокого поводження з дітьми | Вересень 2023 | Практичний психолог | 
 | |
| 4. | Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування) | Вересень, 2023 | —, завідувач Практичний психолог | 
 | |
| 2. | Адміністративна нарада з питань профілактики булінгу (цькування) з працівниками дошкільного закладу. | Листопад, 2023 | = завідувач | 
 | |
| 3. | Співбесіда з вихователями за результатами діагностики коллективу групи. | Грудень, 2023 | п/психолог | 
 | |
| 4. | Круглий стіл для педагогів «Наскільки серйозною є проблема булінгу та мобінгу в ДНЗ» | Листопад, 2023 | п/психолог | 
 | |
| 5. | Консультація: – «Толерантність врятує світ»; – «Правове виховання дошкільників: що і як робити»; – Дитяча агресія: звідки береться та як її позбутися»; – «Методи формування почуття власної гідності в дошкільників» | 
 
 Листопад, 2023 
 Грудень, 2023 | 
 в-методист п/психолог | 
 | |
| 6. | Проведення круглого столу «Профілактика жорстокого поводження з дітьми» | Грудень, 2023 | п/психолог | 
 | |
| 7. | Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах для ознайомлення батьківської громадськості. | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/психолог | 
 | |
| Робота з дітьми | |||||
| 1. | Здійснення контролю за відвідуванням здобувачами дошкільної освіти | Щодня | Практичний психолог, вихователі | 
 | |
| 2. | Імітаційна гра для старших дошкільників «Якщо тебе ображають» | Листопад, 2023 | Вихователі | 
 | |
| 3. | Перегляд мультфільмів відповідної спрямованості. | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/психолог, вихователі | 
 | |
| 4. | Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність | Вересень, 2023- травень, 2024 | Вихователі | 
 | |
| 5. | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків. | Постійно | Педагоги | 
 | |
| 6. | Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/психолог, вихователі | 
 | |
| 7. | Тиждень толерантності. | Листопад, 2023 | Вихователі дошкільних груп | 
 | |
| 8. | Тиждень «Мої права та обов’язки» | Грудень, 2023 | 
 | ||
| 9. | Виставка малюнків «Моя сім’я», «Мій дитсадок», «Разом з друзями» | Квітень. 2024 | Педагоги, батьки вихованців | 
 | |
| Робота з батьками | |||||
| 1. | Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/психолог | 
 | |
| 2. | Тренінг для батьків: «Вчимося спілкуватися з дитиною» | Листопад, 2023 | п/психолог | 
 | |
| 3. | Підготувати буклет для батьків «Як приборкати гнів «дракончика» | До 20.11.2023 | п/психолог | 
 | |
| 4. | Підготувати пам’ятку для батьків «Як запобігти агресії в дитини» «Як діяти за різних реакцій дитини на фізичні ушкодження» | Листопад 2023 
 Грудень, 2023 | п/психолог | 
 | |
| 5. | Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ДНЗ для ознайомлення батьківської громадськості | Вересень, 2023- травень, 2024 | п/психолог | 
 | |
| 6. | Семінар-практикум «Школа батьківства» (надання допомоги молодим батькам у побудові батьківсько-дитячих стосунків) | Грудень, 2023 | п/психолог | 
 | |
| 7. | Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми. | Щомісяця | п/психолог | 
 | |
| 8. | Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей. | Щомісяця | п/психолог | 
 | |
В рамках тижня протидії булінгу, проведено заняття для дітей старшого дошкільного віку «Коло друзів»
 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			План заходів, спрямованих на запобігання та
протидію булінгу (цькування)
в ДНЗ № 21 на 2022-2023 навчальний рік
Нормативно-правове забезпечення
1 Надання інформації батькам, педагогам, розгляд на засіданнях, виробничих нарад, оновлення інформації на інформаційних стендах та соцмережах закладу з проблеми запобігання та протидії булінгу. протягом року Вихователь – методист
2 Невідкладне інформування відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», у разі виявлення випадку булінгу. у разі виявлення випадку Завідувач
Робота з педагогами та колективом
1 Виступ на тему: «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медитації» жовтень 2022 Практичний психолог
2 Консультація: «Як навчити дитину цивілізовано виражати гнів?» листопад 2022 Практичний психолог
3 Інформаційне повідомлення: «Вплив насилля в дитячому віці на формування залежностей в майбутньому» грудень 2022 Практичний психолог
4 Проведення круглого столу «Профілактика жорстокого поводження з дітьми» січень 2023 Вихователь – методист
5 Проведення анкетування учасників освітнього процесу щодо обізнаності з поняттям булінгу» березень 2023 Практичний психолог
6 Вивчення психологічного клімату в педагогічному колективі. квітень 2023 Практичний психолог
7 Психологічні та соціально-психологічні дослідження за запитами адміністрації, педагогів, працівників За запитом Практичний психолог
Робота з дітьми
3 Інтегроване заняття із дітьми середнього дошкільного віку на тему: «Ми – дружні хлопці та дівчата» жовтень 2022 Практичний психолог
4 Бесіда «Мої права та обов’язки» грудень 2022 Педагоги
5 Корекційно-розвивальні заняття з дітьми старших груп січень 2023 Практичний психолог
6 Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Кого можна назвати другом або подругою?» лютий 2023 Практичний психолог
7 Бесіда з дітьми на основі перегляду мультфільму «Не треба ображати друзів» березень 2023 Практичний психолог
Робота з батьками
1 Активізувати просвітницьку роботу з питань правової освіти серед родин вихованців Протягом року Педагоги
2 Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників (за потребою) Протягом року Практичний психолог, вихователь – методист, педагоги
3 Організація роботи «Скриньки довіри» жовтень Вихователь – методист
- Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ЗДО для ознайомлення батьків
- Складання інформаційних буклетів для батьків (групові батьківські куточки) вересень 2022
- Консультація для батьків на тему: «Як зрозуміти, що дитину ображають у дитячому садочку» листопад Практичний психолог,
- Консультація: «Правова освіта для маленької дитини» січень 2023
План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу
дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»(ясла-садок)комбінованого типу Смілянської міської ради на 2020-2021 навчальний рік
| №з/п | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний | 
| 1. | Спостереження за психічним станом та поведінкою дітей у різні моменти перебування у закладі | Діти | Упродовж року | Лотош В.С. практичний психолог | 
| 2. | Практикум для педагогів «Вчимося діяти у конфліктах з батьками» | Педагоги | Жовтень, 2019 року | Лотош В.С. практичний психолог, Ягода Ю.В. вихователь | 
| 3. | Ділова гра для педагогів «Стоп булінг» | Педагоги | Жовтень, 2019 року | Лотош В.С. практичний психолог | 
| 4. | Правовий брейн–ринг для педагогів «Подорож країною Прав та Обов’язків» | Педагоги | Грудень, 2019 року | Лотош В.С. практичний психолог | 
| 5. | Заняття за програмою: «Програма формування ненасильницької поведінки у дітей старшого дошкільного віку» | Старший дошкільний вік | Упродовж року | Лотош В.С. практичний психолог | 
| 6. | Заняття за програмою: «Парціальна програма спецкурса з правового виховання дітей старшого дошкільного віку» | Старший дошкільний вік | Упродовж року | Лотош В.С. практичний психолог | 
| 7. | Індивідуальна та групова корекційно – відновлювальна робота з дітьми з низьким рівнем емоційного благополуччя (за результатами спостереження) | Діти | Упродовж року | Лотош В.С., практичний психолог | 
| 8. | Батьківський університет «Протидія булінгу у дитячому середовищі» | Батьки | Грудень, 2019 року | Лотош В.С. практичний психолог | 
| Проведення акцій: «Міжнародний день ненасилля» «Я відкритий до тебе» до Дня толерантності. «16 днів проти насильства «Тиждень правової освіти» | Діти, Батьки, Педагоги | 02.10.2020 р 11.11.2020 р -15.11.2020 р 26.11. 2020 р – 11.12.2020 р 02.12.2020 р – 06.12.2020 р | Лотош В.С. практичний психолог | |
| Консультації, рекомендації, пам’ятки щодо протидії булінгу на блозі соціального педагога та практичного психолога | Батьки, Педагоги | Упродовж року | Лотош В.С. практичний психолог | 
План проведення
Всеукраїнського тижня протидії булінгу
Дата проведення:27 вересня-1 жовтня 2021
| День тижня | Робота з дітьми | Робота з батьками | Робота з кадрами | 
| Понеділок | Серія ігор «Протидія булінгу» для дітей середніх груп Лотош В.С. | ||
| Вівторок | Консультація для батьків: «Що робити, якщо їх дитина потрапила в ситуацію булінгу?» Лотош В.С. | Психологічний всеобуч для педагогів: «Булінг в закладах освіти» Лотош В.С. | |
| Середа | Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Подорож до Країни Дружби» Лотош В.С. | ||
| Четвер | Консультація для батьків: «Що повинні робити батьки, якщо в дошкільному закладі їх дитини має місце булінг?» Брайко Т.А. | ||
| П’ятниця | Інформаційний матеріал: «Поведінка дитини під час булінгу в ЗДО» Брайко Т.А. | 
