ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо: педагог або помічник вихователя: – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки – глузує із зовнішнього вигляду дитини – образливо висловлюється про дитину чи її батьків – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки або члени сім’ї: – б’ють та ображають дитину вдома – принижують дитину у присутності інших дітей – проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини – ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку). Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина: вдома: – не хоче одягатися вранці – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка – просить батьків забрати її із дитячого садка раніше – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі – грає наодинці в парку в дитячому садку: – не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо – усамітнюється при будь-якій нагоді – часто губить свої іграшки або речі – бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі – не має друзів у групі.
Лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 № 1/9-80 та наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» .
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE34394.html
Алгоритм дій дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»
(ясла-садок) комбінованого типу Смілянської міської ради
- Якщо педагог, інші працівники, батьки чи учасники освітнього процесу стали свідками, то вони мають повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась жертва булінгу чи ні.
- Після отримання звернення дитини, відповідна особа інформує керівника закладу освіти у письмовій формі (заява) про випадок булінгу.
- Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставини булінгу. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
- До складу комісії входять: педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера» (за згодою), керівник закладу та інші заінтересовані особи.
- У разі якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.
- За будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
ЗРАЗОК
Заяви від батьків дитини (або особи, що їх замінює), або педагога, який став об’єктом булінгу (цькування) з боку іншої особи
Голові Комісії з розгляду
питань булінгу (цькування)
Завідувачу ДНЗ №21
Опара Г.І.
_______________________
(ПІБ)
Домашня адреса_________
_______________________
_______________________
м.т.____________________
Заява
Я, ____________________, повідомляю про випадок, що стався з моєю дитиною, вихованцем (вихованкою) групи №___ або зі мною (назва посади).
Детальний опис ситуації (зокрема: що відбулося, як часто вона трапляється та настільки довго триває): ________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прошу провести розслідування ситуації, що склалася.
Дата Підпис
|
Тиждень протидії булінгу в закладі освіти
План проведення
День тижня |
Робота з дітьми |
Робота з батьками |
Робота з кадрами |
Понеділок |
Відео “Про булінг для найменших” |
|
Пам’ятка “Порядок реагування на випадок булінгу в ДНЗ” |
Вівторок |
|
Консультація ” П’ять шляхів до серця дитини” |
|
Середа |
Заняття для дітей старшого дошкільного віку “Секрети дружби” |
|
Ознайомлення педагогів з матеріалами про різні види насильства |
Четвер |
|
“Пам’ятка протидії булінгу” |
|
П’ятниця |
Ігри на подолання агресії дітей дошкільного віку |
|
|
ПЛАН ЗАХОДІВ
щодо створення безпечного освітнього середовища
та протидії булінгу (цькуванню), насильству в 2023/2024 н.р.
№ |
Заходи |
Терміни виконання |
Відповідальні |
Примітка |
|
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу |
|||||
1. |
Забезпечення неухильного виконання педагогічними працівниками закладу Конвенції ООН «Про права дитини», Закону України «Про охорону дитинства», законодавство України в галузі освіти в частині збереження фізичного, духовного, психічного здоров’я та поваги до людської гідності дитини. |
Вересень, 2023-травень, 2024 |
завідувач |
|
|
2. |
Розроблення алгоритму дій та схем евакуації учасників освітнього процесу |
вересень 2023 |
—–. |
|
|
3. |
Надання інформації батькам, педагогам, розгляд на засіданнях виробничих нарад, оновлення інформації на веб-сайті закладу з проблеми запобігання та протидію булінгу |
Вересень,2023-травень, 2024 |
завідувач, в-методист практичний психолог |
|
|
4. |
Періодичне інформування працівників ДНЗ (педагогічних, технічного персоналу, сестри медичної) про захист дітей від усіх форм насильства та експлуатації |
Вересень,2023-травень, 2024 |
Адміністрація ДНЗ |
|
|
5. |
Видати накази: – Підготовка наказу «Про створення безпечного освітнього середовища в ДНЗ, попередження та протидія булінгу у 2023/2024»; – «Про запобігання булінгу (цькування) у дошкільному навчальному закладі освіти»; – «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування) в закладі освіти» |
До 01.09.2023
До 03.09.2023
До 03.09.2023 |
завідувач
|
|
|
6. |
Створення безпечного освітнього простору, позитивного мікроклімату та толерантності в міжособистісній взаємодії під час спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності. |
Вересень,2023-травень, 2024 |
—, завідувач
Педагоги |
|
|
7. |
Створення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на веб-сайті дошкільного закладу. |
Вересень, 2023 |
Кошолап О.В., відповідальна за ведення сайту |
|
|
8. |
Підготовка методичних рекомендацій для педагогів: – з вивчення дитячого колективу; – з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей. |
Вересень, 2023
Грудень, 2023 |
Практичний психолог |
|
|
Діагностичний етап |
|
||||
1. |
Створення бази інструментарію для діагностування рівня психоемоційної напруги, тривожності, агресивності в дитячому колективі. |
Вересень, 2023- травень. 2024 |
п/ психолог |
|
|
2. |
Розробити адаптаційні заходи для дошкільників з числа внутрішньо переміщених осіб з метою забезпечення їх психологічного здоров’я |
Вересень 2023 |
Практичний психолог |
|
|
3. |
Створення банку даних дітей «групи ризику» |
До 30.10.2023 |
п/ психолог |
|
|
4. |
Анкетування (опитування) батьків та педагогів з метою виявлення основних чинників, що негативно впливають на психологічний комфорт та безпеку у закладі. |
До 31.12. |
п/ психолог |
|
|
5. |
Спостереження за між особистісною поведінкою дітей. |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/ психолог , вихователі |
|
|
6. |
Методика вивчення динаміки самооцінка «Сходинки» |
Грудень, 2023 |
п/ психолог , вихователі старших груп |
|
|
7. |
Методика діагностики емоційно-вольової сфери (тривожність, імпульсивність, агресивність) |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/ психолог , вихователі груп 5-го та 6-го року життя |
|
|
8. |
Проективна методика вивчення психологічного мікроклімату «Я в дитячому садку» |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/ психолог , вихователі груп 5-го та 6-го року життя |
|
|
9. |
Моніторинг ефективності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в ДНЗ, виявлення проблем у сфері запобігання та протидії булінгу (цькуванню), вжиття заходів для їх вирішення. |
Травень. 2024 |
Практичний психолог |
|
|
Робота з педагогічними та іншими працівниками дошкільного закладу |
|||||
1. |
Підготувати пам’ятку «Протидія булінгу в закладі освіти: хто що робить» |
До 25.09.2023 |
п/психолог |
|
|
2. |
Дотримання правил «Етичного кодексу закладу» усіма учасниками освітнього процесу |
протягом року |
Усі учасники освітнього процесу |
|
|
3. |
Підготовка та ознайомлення педагогів ДНЗ з матеріалами про види, ознаки (індикатори) різних форм насильства та жорстокого поводження з дітьми |
Вересень 2023 |
Практичний психолог |
|
|
4. |
Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування) |
Вересень, 2023 |
—, завідувач Практичний психолог |
|
|
2. |
Адміністративна нарада з питань профілактики булінгу (цькування) з працівниками дошкільного закладу. |
Листопад, 2023 |
= завідувач |
|
|
3. |
Співбесіда з вихователями за результатами діагностики коллективу групи. |
Грудень, 2023 |
п/психолог |
|
|
4. |
Круглий стіл для педагогів «Наскільки серйозною є проблема булінгу та мобінгу в ДНЗ» |
Листопад, 2023 |
п/психолог |
|
|
5. |
Консультація: – «Толерантність врятує світ»; – «Правове виховання дошкільників: що і як робити»; – Дитяча агресія: звідки береться та як її позбутися»; – «Методи формування почуття власної гідності в дошкільників» |
Листопад, 2023
Грудень, 2023 |
в-методист п/психолог |
|
|
6. |
Проведення круглого столу «Профілактика жорстокого поводження з дітьми» |
Грудень, 2023 |
п/психолог |
|
|
7. |
Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах для ознайомлення батьківської громадськості. |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/психолог |
|
|
Робота з дітьми |
|||||
1. |
Здійснення контролю за відвідуванням здобувачами дошкільної освіти |
Щодня |
Практичний психолог, вихователі |
|
|
2. |
Імітаційна гра для старших дошкільників «Якщо тебе ображають» |
Листопад, 2023 |
Вихователі |
|
|
3. |
Перегляд мультфільмів відповідної спрямованості. |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/психолог, вихователі |
|
|
4. |
Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
Вихователі |
|
|
5. |
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків. |
Постійно |
Педагоги |
|
|
6. |
Організація та проведення занять та бесід, що формують у дітей уявлення про толерантність по відношенню до різних людей, справедливість, порядність |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/психолог, вихователі |
|
|
7. |
Тиждень толерантності. |
Листопад, 2023 |
Вихователі дошкільних груп |
|
|
8. |
Тиждень «Мої права та обов’язки» |
Грудень, 2023 |
|
||
9. |
Виставка малюнків «Моя сім’я», «Мій дитсадок», «Разом з друзями» |
Квітень. 2024 |
Педагоги, батьки вихованців |
|
|
Робота з батьками |
|||||
1. |
Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/психолог |
|
|
2. |
Тренінг для батьків: «Вчимося спілкуватися з дитиною» |
Листопад, 2023 |
п/психолог |
|
|
3. |
Підготувати буклет для батьків «Як приборкати гнів «дракончика» |
До 20.11.2023 |
п/психолог |
|
|
4. |
Підготувати пам’ятку для батьків «Як запобігти агресії в дитини» «Як діяти за різних реакцій дитини на фізичні ушкодження» |
Листопад 2023
Грудень, 2023 |
п/психолог |
|
|
5. |
Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ДНЗ для ознайомлення батьківської громадськості |
Вересень, 2023- травень, 2024 |
п/психолог |
|
|
6. |
Семінар-практикум «Школа батьківства» (надання допомоги молодим батькам у побудові батьківсько-дитячих стосунків) |
Грудень, 2023 |
п/психолог |
|
|
7. |
Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми. |
Щомісяця |
п/психолог |
|
|
8. |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей. |
Щомісяця |
п/психолог |
|
В рамках тижня протидії булінгу, проведено заняття для дітей старшого дошкільного віку «Коло друзів»
План заходів, спрямованих на запобігання та
протидію булінгу (цькування)
в ДНЗ № 21 на 2022-2023 навчальний рік
Нормативно-правове забезпечення
1 Надання інформації батькам, педагогам, розгляд на засіданнях, виробничих нарад, оновлення інформації на інформаційних стендах та соцмережах закладу з проблеми запобігання та протидії булінгу. протягом року Вихователь – методист
2 Невідкладне інформування відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», у разі виявлення випадку булінгу. у разі виявлення випадку Завідувач
Робота з педагогами та колективом
1 Виступ на тему: «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медитації» жовтень 2022 Практичний психолог
2 Консультація: «Як навчити дитину цивілізовано виражати гнів?» листопад 2022 Практичний психолог
3 Інформаційне повідомлення: «Вплив насилля в дитячому віці на формування залежностей в майбутньому» грудень 2022 Практичний психолог
4 Проведення круглого столу «Профілактика жорстокого поводження з дітьми» січень 2023 Вихователь – методист
5 Проведення анкетування учасників освітнього процесу щодо обізнаності з поняттям булінгу» березень 2023 Практичний психолог
6 Вивчення психологічного клімату в педагогічному колективі. квітень 2023 Практичний психолог
7 Психологічні та соціально-психологічні дослідження за запитами адміністрації, педагогів, працівників За запитом Практичний психолог
Робота з дітьми
3 Інтегроване заняття із дітьми середнього дошкільного віку на тему: «Ми – дружні хлопці та дівчата» жовтень 2022 Практичний психолог
4 Бесіда «Мої права та обов’язки» грудень 2022 Педагоги
5 Корекційно-розвивальні заняття з дітьми старших груп січень 2023 Практичний психолог
6 Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Кого можна назвати другом або подругою?» лютий 2023 Практичний психолог
7 Бесіда з дітьми на основі перегляду мультфільму «Не треба ображати друзів» березень 2023 Практичний психолог
Робота з батьками
1 Активізувати просвітницьку роботу з питань правової освіти серед родин вихованців Протягом року Педагоги
2 Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників (за потребою) Протягом року Практичний психолог, вихователь – методист, педагоги
3 Організація роботи «Скриньки довіри» жовтень Вихователь – методист
- Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ЗДО для ознайомлення батьків
- Складання інформаційних буклетів для батьків (групові батьківські куточки) вересень 2022
- Консультація для батьків на тему: «Як зрозуміти, що дитину ображають у дитячому садочку» листопад Практичний психолог,
- Консультація: «Правова освіта для маленької дитини» січень 2023
План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу
дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»(ясла-садок)комбінованого типу Смілянської міської ради на 2020-2021 навчальний рік
№з/п |
Назва заходу |
Цільова аудиторія |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Спостереження за психічним станом та поведінкою дітей у різні моменти перебування у закладі |
Діти |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
2. |
Практикум для педагогів «Вчимося діяти у конфліктах з батьками» |
Педагоги |
Жовтень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог, Ягода Ю.В. вихователь |
3. |
Ділова гра для педагогів «Стоп булінг» |
Педагоги |
Жовтень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог |
4. |
Правовий брейн–ринг для педагогів «Подорож країною Прав та Обов’язків» |
Педагоги |
Грудень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог |
5. |
Заняття за програмою: «Програма формування ненасильницької поведінки у дітей старшого дошкільного віку» |
Старший дошкільний вік |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
6. |
Заняття за програмою: «Парціальна програма спецкурса з правового виховання дітей старшого дошкільного віку» |
Старший дошкільний вік |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
7. |
Індивідуальна та групова корекційно – відновлювальна робота з дітьми з низьким рівнем емоційного благополуччя (за результатами спостереження) |
Діти |
Упродовж року |
Лотош В.С., практичний психолог |
8. |
Батьківський університет «Протидія булінгу у дитячому середовищі» |
Батьки |
Грудень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог |
Проведення акцій: «Міжнародний день ненасилля» «Я відкритий до тебе» до Дня толерантності. «16 днів проти насильства «Тиждень правової освіти» |
Діти, Батьки, Педагоги |
02.10.2020 р 11.11.2020 р -15.11.2020 р 26.11. 2020 р – 11.12.2020 р 02.12.2020 р – 06.12.2020 р |
Лотош В.С. практичний психолог |
|
Консультації, рекомендації, пам’ятки щодо протидії булінгу на блозі соціального педагога та практичного психолога |
Батьки, Педагоги |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
План проведення
Всеукраїнського тижня протидії булінгу
Дата проведення:27 вересня-1 жовтня 2021
День тижня | Робота з дітьми | Робота з батьками | Робота з кадрами |
Понеділок |
Серія ігор «Протидія булінгу» для дітей середніх груп Лотош В.С. |
||
Вівторок |
Консультація для батьків: «Що робити, якщо їх дитина потрапила в ситуацію булінгу?» Лотош В.С. |
Психологічний всеобуч для педагогів: «Булінг в закладах освіти» Лотош В.С. |
|
Середа |
Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Подорож до Країни Дружби» Лотош В.С. |
||
Четвер |
Консультація для батьків: «Що повинні робити батьки, якщо в дошкільному закладі їх дитини має місце булінг?» Брайко Т.А. |
||
П’ятниця |
Інформаційний матеріал: «Поведінка дитини під час булінгу в ЗДО» Брайко Т.А. |