ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо: педагог або помічник вихователя: – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки – глузує із зовнішнього вигляду дитини – образливо висловлюється про дитину чи її батьків – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки або члени сім’ї: – б’ють та ображають дитину вдома – принижують дитину у присутності інших дітей – проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини – ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку). Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина: вдома: – не хоче одягатися вранці – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка – просить батьків забрати її із дитячого садка раніше – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі – грає наодинці в парку в дитячому садку: – не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо – усамітнюється при будь-якій нагоді – часто губить свої іграшки або речі – бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі – не має друзів у групі.
Лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 № 1/9-80 та наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» .
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE34394.html
Алгоритм дій дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»
(ясла-садок) комбінованого типу Смілянської міської ради
- Якщо педагог, інші працівники, батьки чи учасники освітнього процесу стали свідками, то вони мають повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась жертва булінгу чи ні.
- Після отримання звернення дитини, відповідна особа інформує керівника закладу освіти у письмовій формі (заява) про випадок булінгу.
- Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставини булінгу. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
- До складу комісії входять: педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера» (за згодою), керівник закладу та інші заінтересовані особи.
- У разі якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.
- За будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
ЗРАЗОК
Заяви від батьків дитини (або особи, що їх замінює), або педагога, який став об’єктом булінгу (цькування) з боку іншої особи
Голові Комісії з розгляду
питань булінгу (цькування)
Завідувачу ДНЗ №21
Опара Г.І.
_______________________
(ПІБ)
Домашня адреса_________
_______________________
_______________________
м.т.____________________
Заява
Я, ____________________, повідомляю про випадок, що стався з моєю дитиною, вихованцем (вихованкою) групи №___ або зі мною (назва посади).
Детальний опис ситуації (зокрема: що відбулося, як часто вона трапляється та настільки довго триває): ________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прошу провести розслідування ситуації, що склалася.
Дата Підпис
План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу
дошкільного навчального закладу№21 «Оленка»(ясла-садок)комбінованого типу Смілянської міської ради на 2020-2021 навчальний рік
№з/п |
Назва заходу |
Цільова аудиторія |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Спостереження за психічним станом та поведінкою дітей у різні моменти перебування у закладі |
Діти |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
2. |
Практикум для педагогів «Вчимося діяти у конфліктах з батьками» |
Педагоги |
Жовтень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог, Ягода Ю.В. вихователь |
3. |
Ділова гра для педагогів «Стоп булінг» |
Педагоги |
Жовтень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог |
4. |
Правовий брейн–ринг для педагогів «Подорож країною Прав та Обов’язків» |
Педагоги |
Грудень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог |
5. |
Заняття за програмою: «Програма формування ненасильницької поведінки у дітей старшого дошкільного віку» |
Старший дошкільний вік |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
6. |
Заняття за програмою: «Парціальна програма спецкурса з правового виховання дітей старшого дошкільного віку» |
Старший дошкільний вік |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
7. |
Індивідуальна та групова корекційно – відновлювальна робота з дітьми з низьким рівнем емоційного благополуччя (за результатами спостереження) |
Діти |
Упродовж року |
Лотош В.С., практичний психолог |
8. |
Батьківський університет «Протидія булінгу у дитячому середовищі» |
Батьки |
Грудень, 2019 року |
Лотош В.С. практичний психолог |
Проведення акцій: «Міжнародний день ненасилля» «Я відкритий до тебе» до Дня толерантності. «16 днів проти насильства «Тиждень правової освіти» |
Діти, Батьки, Педагоги |
02.10.2020 р 11.11.2020 р -15.11.2020 р 26.11. 2020 р – 11.12.2020 р 02.12.2020 р – 06.12.2020 р |
Лотош В.С. практичний психолог |
|
Консультації, рекомендації, пам’ятки щодо протидії булінгу на блозі соціального педагога та практичного психолога |
Батьки, Педагоги |
Упродовж року |
Лотош В.С. практичний психолог |
План проведення
Всеукраїнського тижня протидії булінгу
Дата проведення:27 вересня-1 жовтня 2021
День тижня |
Робота з дітьми |
Робота з батьками |
Робота з кадрами |
Понеділок |
Серія ігор «Протидія булінгу» для дітей середніх груп Лотош В.С. |
|
|
Вівторок |
|
Консультація для батьків: «Що робити, якщо їх дитина потрапила в ситуацію булінгу?» Лотош В.С. |
Психологічний всеобуч для педагогів: «Булінг в закладах освіти» Лотош В.С. |
Середа |
Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Подорож до Країни Дружби» Лотош В.С. |
|
|
Четвер |
|
Консультація для батьків: «Що повинні робити батьки, якщо в дошкільному закладі їх дитини має місце булінг?» Брайко Т.А. |
|
П’ятниця |
|
|
Інформаційний матеріал: «Поведінка дитини під час булінгу в ЗДО» Брайко Т.А. |
План заходів, спрямованих на запобігання та
протидію булінгу (цькування)
в ДНЗ № 21 на 2022-2023 навчальний рік
Нормативно-правове забезпечення
1 Надання інформації батькам, педагогам, розгляд на засіданнях, виробничих нарад, оновлення інформації на інформаційних стендах та соцмережах закладу з проблеми запобігання та протидії булінгу. протягом року Вихователь – методист
2 Невідкладне інформування відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», у разі виявлення випадку булінгу. у разі виявлення випадку Завідувач
Робота з педагогами та колективом
1 Виступ на тему: «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медитації» жовтень 2022 Практичний психолог
2 Консультація: «Як навчити дитину цивілізовано виражати гнів?» листопад 2022 Практичний психолог
3 Інформаційне повідомлення: «Вплив насилля в дитячому віці на формування залежностей в майбутньому» грудень 2022 Практичний психолог
4 Проведення круглого столу «Профілактика жорстокого поводження з дітьми» січень 2023 Вихователь – методист
5 Проведення анкетування учасників освітнього процесу щодо обізнаності з поняттям булінгу» березень 2023 Практичний психолог
6 Вивчення психологічного клімату в педагогічному колективі. квітень 2023 Практичний психолог
7 Психологічні та соціально-психологічні дослідження за запитами адміністрації, педагогів, працівників За запитом Практичний психолог
Робота з дітьми
3 Інтегроване заняття із дітьми середнього дошкільного віку на тему: «Ми – дружні хлопці та дівчата» жовтень 2022 Практичний психолог
4 Бесіда «Мої права та обов’язки» грудень 2022 Педагоги
5 Корекційно-розвивальні заняття з дітьми старших груп січень 2023 Практичний психолог
6 Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Кого можна назвати другом або подругою?» лютий 2023 Практичний психолог
7 Бесіда з дітьми на основі перегляду мультфільму «Не треба ображати друзів» березень 2023 Практичний психолог
Робота з батьками
1 Активізувати просвітницьку роботу з питань правової освіти серед родин вихованців Протягом року Педагоги
2 Забезпечити консультативну допомогу батькам з питань соціально-правового захисту дошкільників (за потребою) Протягом року Практичний психолог, вихователь – методист, педагоги
3 Організація роботи «Скриньки довіри» жовтень Вихователь – методист
- Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті ЗДО для ознайомлення батьків
- Складання інформаційних буклетів для батьків (групові батьківські куточки) вересень 2022
- Консультація для батьків на тему: «Як зрозуміти, що дитину ображають у дитячому садочку» листопад Практичний психолог,
- Консультація: «Правова освіта для маленької дитини» січень 2023